Doc Azman51's Weblog

Lifelong Education

* Seluruh hidup menjadi ibadat dan beramal soleh


Siri kuliah pagi Sabtu di Masjid Binjai oleh YB Ustaz Muhammad Mustafa. Siri 5

Majlis dimulakan dengan puji-pujian untuk Allah swt, selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarga serta sahabat-sahabat. Juga membaca surah Al-Fatihah. Pertama kita mengucap syukur ke hadrat Allah subhanahu wata’ala dengan kesyukuran yang tidak terhingga banyaknya diatas limpahan nikmatnya dan rahmatnya khususnya nikmat Islam yang kita miliki.

Kesan dan tuah bacaan ini sangat besar dalam hidup ini. Maka banyakkan bacaan-bacaan besar dalam Islam. Ayat yang turun terawal kepada Nabi saw ialah menyuruh membaca, “ikraq”. Agenda besar ialah memperkaya diri dengan banyak membaca. Membaca adalah kewajipan dan suruhan Allah, “Ikraq” ayat pertama, membaca dengan nama Allah swt, bertujuan memajukan diri kita, membena diri dan kekayaan pada diri kita. Bahan bacaan yang paling besar ialah Al-Quran al-Kareem. Imam Abu Hanifah ra khatam Al-Quran 1000x sepanjang hayatnya.

Kita boleh khatam Quran 40x sehari. Dengan membaca kulhuallah .. .. 120 kali. Untuk menjadi jutawan kulhuallah, baca sambil buat kerja, sambil jalan, masak, kerja harian dan sebagainya. Satu ketika di Madinah, malaikat turun dari langit untuk solat jenazah sahabat kerana ia banyak membaca kulhuallah sepanjang hayatnya. Bacaan besar kedua ialah subhanallah, alhamdullilah dan allahhuakbar. Juga dibaca banyak-banyak untuk menjadi jutawan. Kena ada sistem, ada akaun, catit supaya ada target. Kalau setakat dengar, tak jadi apa. Nabi saw kata baca subhanallah, alhamdullilah dan allahhuakbar, ringan disebut tetapi berat timbangan di akhirat nanti. Selagi umur ada, baca, sebab kematian itu semakin mendekati. Cukuplah peristiwa kematian itu untuk menjadi iktibar dan memberi kesedaran.

Kemudian YB Ustaz Muhammad Mustafa mengulang-kaji tajuk 14 agenda yang telah di jadual oleh Allah swt untuk dilalui oleh setiap manusia, yang dipelajari minggu sebelumnya. Sentiasalah kita mengingatinya untuk menghidupkan hati kita.

Bacaan ketiga besar ialah doa, selawat, istikfar dan bacaan lain. Supaya bacaan ini memberi kesan kejiwa dan roh, hendaklah dibaca dengan jumlah yang banyak.

Fadilat 10 hari awal Zulhijah

Kita sedang berada di dalam bulan zulhijah. Terkenal ialah 10 hari terakhir ramadhan, iaitu malam lailatul kadar. Tetapi 10 awal zulhijah kita tak berapa ambil berat mungkin kerana tidak tahu atau tak cakna. Rasulullah saw sungguh mengambil berat 10 hari awal zulhijah, sehingga banyak hadis mengenainya. Hadis riwayat Ibn Abas, ‘tidak ada hari-hari diatas dunia ini di mana amal soleh yang dikerjakan di hari ini yang lebih disukai oleh Allah swt, di hari 10 awal zulhijah’. Allah sangat suka hari 10 awal Zulhijah. Jika kita hendak baik dengan Allah dan mendapat keredaan-Nya, maka kita lakukanlah apa yang Allah suka. Jika kita mendapat keredaan-Nya, maka kita memperolehi segala-galanya kerana Allah swt itu adalah segala-galanya. Carilah amalan-amalan dan masa-masa yang Allah swt suka. Maklumat dari Nabi saw, “tidak ada amalan yang lebih Allah swt suka seperti amalan yang dilakukan di 10 hari awal Zulhijah ini”. Kerana hari ini berlaku hanya 10 hari dalam setahun, maka isilah dan susunlah dengan baik semacam kita buat di 10 hari akhir ramadhan. Sahabat bertanya dan Rasul menjawab, “Kalau dibandingkan dengan jihad di medan perang pun tidak padan dengan amalan di 10 hari awal Zulhijah”. Hadith Rasulullah bermaksud; “Tidak ada hari hari yang lebih agung, lebih besar, di hari-hari dalam usia dunia ini yang Tuhan lebih suka, di mana amalan-amalan yang dilakukan di dalam 10 hari awal zulhijah”. Maka Rasulullah bersabda bermaksud, “Perbanyakkan membaca tasbih, tahmid dan tahlil, di sepuluh hari awal zulhijah”.

Macam mana hendak kita buat supaya di 10 hari awal Zulhijah ini dipenuhi dengan amalan? Satu cara ialah menjadikan seluruh hidup kita; gerak-geri, percakapan, perasaan, pemikiran, bangun-tidur, makan-minum, pakaian, perjalanan, semuanya menjadi ibadat belaka dan ada nilai disisi Allah swt. (Sudah dijelaskan dalam Jilid 1 isu 3 pada 15/11/08).

Seluruh hidup menjadi ibadat dan beramal soleh dgn mengikuti cara Nabi saw

1. Islam dan beriman dengan Allah swt. Terus menerus setiap saat. Rasulullah bersabda; “Dalam banyak-banyak amalan kerja dengan hati ialah beriman dengan Allah swt yang besar sekali”.

2. Ikut syariat. Dalam perbuatan, perkerjaan harian, perasaan, penglihatan pastikan ianya: Harus, Sunat, Wajib. Makruh dan Haram ditinggalkan. Dalam urusan kita seharian seperti makan, tidur, bercakap, melihat pastikan ia tidak haram. Kalau hendak dijadikan Ibadat, sekurang-kurangnya perkara itu harus dilakukan, contohnya dalam perbualan, apa yg dikatakan adalah harus, tidak haram. Paling baik wajib.

3. Niat. Membuat perancangan, bercita-cita nak buat perkara baik, kena niat dahulu sebelum membuat pekerjaan, seperti Rasulullah saw seorang yang banyak berniat untuk membuat kebaikan. Niat memolek kerana Tuhan akan tolong kita diatas niat kita yang molek. Yakinlah Allah akan tolong umpamanya sebelum tidur berdoa dan berniat; “Ya Allah bangunkan aku di waktu saat mustajab berdoa”.Ya Allah janganlah berikan hamba ini membazirkan masa umurnya, tidak ada masa lagi untuk hamba ini, tolonglah hamba untuk beribadat sebaik mungkin dengan umur yang ada”. Bertapa besarnya niat dalam Islam dan kesannya kepada kita. Hendak buat apapun kerana Allah swt. Semua berpusat kepada Allah swt.

4. Ikhlas. Segala perbuatan ialah ikhlas kerana Allah, tidak terikat dengan sesiapa. Jangan syirik dengan mempunyai dua niat, contoh satu kerana Allah dan lagi satu kerana manusia. Orang yang keramat diatas dunia ialah orang yang paling ikhlas. Dibuat kerana Allah SWT, bukan sebab dunia, atau keranamu Malaysia, Allah swt tidak tahu hendak letak dimana. Puak nationalis menghidapi penyakit akidah. Mereka tidak sedari pegangan mereka bercanggah dengan akidah Islam. Bertafakur di tugu negara juga haram, difatwakan oleh Majlis Fatwa. Kita kena KERANA MU YA ALLAH, lepas itu negara, anak, lain-lain. Meninggalkan yang buruk pun kerana Allah.

5. Ikut tertib. Mana-mana hak Allah SWT di utamakan, kerja untuk Allah SWT didahulukan. Hak Ketuanan Allah, hak Kerajaan Allah, hak Ketuhanan Allah, hak Kehakiman Allah, hukum-hukum, undang-undang dan peraturan Allah perlu di utamakan. Ini dok main hak bumiputra, hak Allah swt tak tahu dimana, tak ambil beratpun. Kalau sampai waktu sembahyang, kena sembahyang dahulu, jangan dibuat kerja lain, seperti makan dahulu. Kedua, hak Nabi saw. Ketiga, hak ibu, keempat, hak ayah dan seterusnya yang lain.

6. Buat yang Allah SWT suruh dan tinggalkan yang dilarang. Sebagai panduan, buat yang disuruh, tinggalkan perkara yang berlawanan dengannya. Contohnya dirikan sembahyang dilarang tinggalkan sembahyang.

7. Jaga dari perkara yang membatalkan ibadat. Perkara yang utama ialah yang membatalkan iman, membatalkan Islam dan amalan-amalan ibadat yang dibuat. Umpamanya jangan batal sedekah atau kebaikan yang telah dibuat dengan riak – ingin pujian orang, ujub, sama’ah, kecek dengan orang. Tolong orang, jangan dibatal dengan mengungkit sedekah/perbuatan yang dibuat, atau ungkit walhal kita boleh pahala dah. Dengan hasad dengki juga membatalkan amalan kebaikan seperti api yang membakar kayu yang kering. Syirik dengan Allah juga menghancurkan amalan kebaikan seseorang juga berdosa besar.

Perkara-perkara yang membatalkan Islam dan Iman: Lihat dalam 1. Mastika Hadith, karangan Dato’ Hj Muhammad Noor. Jab. Perdana Menteri. 2. Inilah Akidah Muslim. Abdul Hadi Awang. 2007 PTS Publications Sdn Bhd. Batal Islam batal iman, maka hancurlah amalannya. Batal Islam dari jenis perasaan, hati, jenis perbuatan dan jenis perkataan. Merasakan Islam ini tak lengkap, tak sesuai dengan zaman. Menghina Islam dengan perbuatan atau perkataan seperti merasa Islam tidak membawa kemajuan.

Untuk melakukan amalan dengan berkesan, kita buat amalan fardhu. Dalam hadith kursi, amalan yang Allah suka sekali ialah yang bertaraf fardhu, sama ada fardhu ain atau fardhu kifayah. Amalan fardhu ini ada dua; jenis buat dan jenis tinggal, yang ditinggalkan kerana Allah ianya amalan fardhu juga. Yang ditinggal biasanya lebih mudah daripada yang kena buat. Yang kena buat, jaga iman jaga Islam. Batal Islam kerana sebab-sebab menghina Islam tengok Mastika Hadith. Kalau nak marah orang tak apa, tapi kalau marah Islam, Allah yang punya, bermakna berlawan dengan Allah Islam hak Allah. Siapa yang melawan Islam murtadlah dia.

Amalan 10 hari awal Zulhijah

1. Nabi saw kata tiap-tiap hari perbaharuilah iman kamu. Jaga iman supaya dia cergas, segar, jangan biarkan dia mati. Sahabat diberitahui, perbaharui iman hari-hari dgn membaca La’ila haillallah banyak-banyak. Bertauhid kepada Allah dengan la’illaha . . tolak semua ‘illah yang nak jadi tuhan (nafsu, syaitan, manusia, undang-undang), yang kita terima hanyalah ALLAH. Dengan itu kita perbaharui iman dgn membaca La’ila haillallah hari-hari.

2. Difardhukan juga ialah istighfar dan taubat hari-hari. Nabi saw yang maksum pun beristighfar 100x sehari. Sembahyang sunat taubat dalam 10 hari ini. Lepas sembahyang doalah kita bertaubat, ampunkan dosa yang tahu, tak tahu, zahir dan batin, yang lepas dan akan datang, untuk keluarga dan semua. Buat 1x siang 1x malam solat taubat. Orang yg bertaubat itu macam tidak ada dosa, habis kes dibuang didunia.

3. Mengaji dan mengajar, keduanya fardhu. Dalam 10 hari ini banyakkan mengaji. Maksud hadith; datang ke majlis ilmu sama ada hendak mengajar atau mengaji, ia mendapat pahala macam pergi haji dan sempurna hajinya.

4. Jaga solat, banyakkan solat jemaah.

5. Bayar hutang, bayar hak-hak orang, tersalah dengan orang dan minta maaf pun fardhu juga.

6. Tutup aurat jika keluar dari rumah, juga fardhu ain. Wajib tutup, kerana Allah suruh, berapa jam tutup banyak itulah pahalanya.

7. Menyuruh makruf menghalang mungkar. Repot polis, majlis ugama kalau maksiat berlaku, jangan dibiarkan. Orang yang buat maksiat semacam tebuk kapal walaupun sedikit, bala Tuhan akan turun, semua akan karam.

8. Kalau ada zakat belum dikeluarkan, keluarkan. Sama ada hutang dengan Allah atau manusia (eg. khado solat, haji yang mampu buat) boleh dilaksanakan. Keluarga kita, ayah yang mampu buat haji tetapi tak buat, wajib diupah buat haji. Cari rezeki yang halal juga fardhu. Niat molek aku nak cari rezeki halal. Tak kira kerja apa.

Solat jenazah juga fardhu kifayah. Banyak orang tolak rezeki dan tuah dari Allah kerana pakat keluar tidak menunaikan solat jenazah.

Kalau ada nazar nak korban, wajib buat, orang yang nazar tidak boleh makan dagingnya. Puasa pun amalan besar. Tinggalkan dosa-dosa besar dan kecil, ditinggalkan kerana Allah. Dosa besar ada 70, pastikan tidak dibuat. Jangan buat perkara yang membawa kepada haram, jatuh haram juga. Asalnya tidak haram tetapi jika ia membawa kepada haram contoh main haji, kalau membawa kepada judi atau balah, tinggal solat maka jadi haram. Sama juga dengan main bola atau dok saja, hingga jadi lalai solat, juga haram. Berkawan pun jadi haram kalau sahabat penyebabkan buat dosa. Korban sunat tapi kalau bernazar korban, nazar jadi wajib. Nabi saw niat korban untukku dan keluargaku.

14 agenda di jadual oleh Allah swt untuk setiap manusia:

1. Dijadikan oleh Allah swt dalam alam roh – Kita dulunya tiada apapun, tidak wujud. Kemudian Tuhan pilih dari tiada jadi ada, kalau tak pilihpun tak apa. Dulu tak ada didunia nyata, hanya dalam bentuk roh.

2. Kita di pelihara oleh Allah swt dalam kandungan ibu. Ketika itu kita tak buat apa pun tapi boleh makan. Tuhan yang pelihara kita 100%. Masa dalam rahim tak buat kerja apa pun. Jangan mulut celupa bercakap, tak kerja tak makan. Hidup di alam nyata pun rezeki di tentukan oleh Allah swt. Masa dalam kandungan ibu dulu, dunia ini ialah alam ghaib, ketika itu tak tahu apa-apapun. Kalau ada orang beritahu pasal duniapun kita tertanya-tanya, betul ke begitu, samalah seperti Nabi saw beritahu pasal akhirat, betul ke begitu, masih ragu-ragu.

3. Kita di lahirkan dan hidup di alam dunia yang nyata.

4. Akan mati.

5. Hidup di alam kubur. Kita terima maklumat awal yang kubur ialah salah satu dari taman-taman dalam syurga atau salah satu dari lubang-lubang neraka. Syurga-neraka telah bermula dalam kubur. Nabi saw kata kalau senang dalam kubur maka akan senang di akhirat. Kalau susah dalam kubur maka akan lebih susah diakhirat nanti.

6. Allah swt akan kiamatkan dunia, hancur-lebur alam ini dengan gempa bumi yang besar.

7. Manusia di bangkitkan dari alam kubur pergi ke padang mashyar dengan segala masalahnya, makan-minum layan-diri. Ini juga berita awal, TV dan radio kita tidak mengiklankan perkara ini, kita kena cari sendiri dengan mengaji.

8. Di bicarakan di mahkamah Allah swt. Di mahkamah ini ketar dagu dan kecut-perutlah kita, dimana seluruh amalan kita, zahir dan batin akan diodit, dihisab bermula dari akhir-baliq sampai mati. Maklumat awal kita terima, laporan amalan yang diserah oleh malaikat berpuluh batu panjangnya kertas laporan tersebut. Kemudian Allah swt suruh kita baca sendiri laporan hidup kita dan mengauditnya sendiri untuk menentukan syurga-neraka. Kita akan mengeluh melihat apa yang ditulis oleh malaikat, yang selama ini kita tak ambil hirau, cara dan kisahpun. Bicara di mahkamah Allah swt mengambil masa yang lama, bergantung kepada banyak kes-kes yang perlu dibicarakan.

9. Keputusan mahkamah sama ada syurga atau neraka diumumkan.

10. Keputusan diterima dengan tangan kanan jika keputusan baik. Orang ini akan di beri minum di kolam Nabi saw, Al-Kausar dan tidak akan dahaga buat selama-lamanya. Ada diantara mereka yang mendapat keputusan ke neraka serbu juga kolam Nabi saw hendak minum tapi di halau, direjam oleh Malaikat. Nabi saw tanya malaikat kenapa halau mereka sedangkan mereka juga umat ku. Malaikat jawab, betul mereka ini umat kamu tetapi setelah kamu tiada di dunia, mereka berpaling dari Islam dan Sunnah mu, mereka ikut cara hidup lain, ikut Inggeris, ikut hukum-hakam lain daripada mu. Walaupun mereka nama Islam tetapi hati mereka tidak lagi Islam.

11. Bergerak ke Titian Sirat. Tiian Sirat ini di atas mulut neraka. Siapa yang lepas titian sirat, selamatlah dia, kalau tidak maka jatuhlah dia ke dalam neraka.

12. Masuk neraka untuk calon neraka. Neraka ialah pusat penyeksaan manusia. Kesusahan dalam dunia, sakitnya, panasnya, bisanya dari awal dunia hingga akhir dunia, hanya 1 % . Di dalam neraka ada 99 % seksaan azab lagi. Oleh itu seksaan di neraka amat dasyhat. Hadith- siapa yang baca ‘Allah humma ajirna minan nar” baca 7 kali. Ya Allah selamatkan kami dari neraka. Neraka pula doakan kita supaya dijauhi darinya.

13. Masuk syurga oleh calon syurga. Dalam syurga rezeki cari kita, nak makan gapo, nak mewah setara mana, nak gapo, Allah swt tanggung semua. Di sana Allah swt lantik menjadi raja besar semua. Ott senapas biar kita lelah sikit di atas dunia ni, tetapi yakin dengan masa depan yang menunggu ni, lepas ni senanglah kita. Maklumat awal, kalau dikumpul semua kemewahan, kehebatan yang ada di dalam dunia, dari awal hingga kiamat, ianya baru 1 % sahaja. Lagi 99 % kemewahan ada di dalam syurga. Tetapi kena ingat di dunia inilah menentukan semua itu, kalau jadi, tak menjadipun sekali sahaja diberi peluang. Oleh itu sabarlah dan buatlah suruhan Allah swt di dunia ini walaupun ada-kalanya susah.

14. Mematikan malaikal maut. Kemudian Tuhan istihar penduduk syurga supaya hidup semewah-mewahnya, makanlah apapun, tidak akan kena apa-apa penyakit seperti di dunia, hospital dan doktorpun tidak ada, buatlah apa saja, bebas tidak ada haram-halal dalam syurga dan tidak akan mati lagi. Manusia hidup selama-lamanya. Penduduk neraka pula mereka berdoa hendakkan mati, disebabkan azab yang mereka lalui. Sedangkan mati itu sudah mati, buat macam manapun, bunuh diri ke, mereka tidak akan mati lagi. Ada juga yang meminta jadi tanah seperti asal, supaya tak kena azab yang tidak tertanggung. Istigfarlah banyak-banyak supaya selesai kes di dalam dunia. Kalau tidak selesai kes di dunia akan dibicara di Padang Mashyar. Kita yang banyak dosa patut istighfar lebih banyak lagi. Masuk neraka seorang perempuan kerana kes seekor kucing, walaupun perempuan ini baik, solat, puasa, zakat, baik dengan orang, tetapi dia kurung kucing itu sampai mati, dan kes-nya dibicarakan, tidak dibuang kes, sebab tidak bertaubat dengan Allah swt maka masuk neraka dia. Kalau kurung kucingpun sudah sedemikian, macam mana pula kalau kurung dan aniaya manusia. Kita kena usaha untuk selesai diluar mahkamah Allah swt. Kena bertaubat selalu, istighfar selalu, di setiap waktu pagi, petang dan malam. Istighfarlah dosa kita yang lepas, yang sedang berlaku dan dosa yang akan datang. Ampunkanlah dosa yang aku tahu dan aku tak tahu. Nabi saw yang tiada dosapun istighfar 100x setiap hari.

Zikir ialah ingat ke Tuhan, asalnya dengan hati dan dibantu dengan mulut. Apabila hati ingat dengan Tuhan maka dia reti dan memahami apa yang dia ingat. Tetapi kalau berzikir dengan Al-Quran, samaada faham atau tidak, keduanya menjadi zikir juga. Wallah waalam.

January 2, 2009 - Posted by | Al-Quran, Amalan, harta rohani, Ilmu, pahala

No comments yet.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: