Doc Azman51's Weblog

Lifelong Education

* Contoh Doa yang baik


Ya Allah ya Tuhan kami, kami mengucapkan syukur ke hadrat Allah subhanahu wata’ala dengan kesyukuran yang tidak terhingga banyaknya diatas limpahan nikmat-Nya dan rahmat-Nya kepada kami semua khususnya nikmat Islam yang kami miliki ini.

Ya Allah ya Tuhan kami ampunilah dosa dan maafkanlah kesilapan kami lahir dan batin. Ya Allah ampunilah dosa kami dan dosa kedua ibu-bapa kami dosa keluarga kami dosa masyarakat kami dosa seluruh ummat Islam yang telah mati dan yang masih hidup dan ummat Islam yang akan datang hingga hari kiamat. Ya Allah sesungguhnya keampunan Mu dan kemaafan Mu lebih luas lebih besar daripada kesalahan kami. Ya Allah Engkau lah Tuhan yang Maha Pemaaf dan Maha Pengampun, ampunkanlah dosa kami dan dosa yang dilakukan oleh kami dan mereka itu.

Ya Allah ya Tuhan kami pohon apa yang pernah dipohon oleh Nabi kami Muhammad saw. Ya Allah kami minta perlindungan apa yang pernah diminta perlindungan oleh Nabi kami Muhammad saw. Ya Allah berikan kami kekuatan taufik dan hidayah supaya dapat kami beramal dengan apa yang telah kami pelajari. Tambahkan pada kami ilmu, iman dan amal. Hidupkan kami dengan Islam dan matikan kami dengan Islam. Hidupkan kami dengan Al-Quran dan matikan kami ini dengan Al-Quran. Ya Allah berikan kami kekuatan supaya dapat kami membaca Al-Quran siang dan malam di sepanjang hayat kami sehingga kami bertemu dengan Engkau yarhamarrohimin.

Ya Allah berikan kami kekuatan supaya kami dapat meneruskan perjuangan Nabi kami Muhammad saw di zaman tidak ada Nabi dan Rasul ini dan supaya dapat kami bersyukur dan menunaikan amanah Islam ini. Ya Allah perlihatkanlah yang benar itu benar supaya dapat kami mengikutinya dan perlihatkan yang salah itu salah supaya dapat kami menjauhinya. Ya Allah ya Tuhan kami bersihkanlah hati kami pemikiran kami dan kehidupan kami daripada jenis syirik, kufur, nifak, zalim dan sifat-sifat yang keji. Tumbuhkan di hati kami sifat-sifat yang terpuji. Ya Allah jadikan hati kami ini hati yang menyukai apa yang disukai oleh Engkau dan membenci apa yang di benci oleh Engkau.

Ya Allah ya Tuhan kami sebagaimana Engkau mengenali kami jadikanlah hati kami ini mengenali Engkau lebih dari segala-galanya. Ya Allah sebagaimana Engkau sentiasa dekat dengan kami jadikanlah hati kami ini sentiasa mendekati Engkau dimana saja kami berada. Ya Allah sebagaimana Engkau sentiasa mengingati kami jadikanlah hati kami sentiasa mengingati Engkau dimana saja kami berada. Ya Allah ya Tuhan kami sebagaimana Engkau menyayangi kami jadikanlah hati kami ini sentiasa menyayangi Engkau, mencintai Engkau lebih daripada segala-segalanya.

Ya Allah sebagaimana Engkau sentiasa berbuat baik kepada kami jadikanlah kami ini hamba-Mu yang sentiasa berbuat baik dengan seikhlas-ikhlasnya yang Engkau kehendaki. Ya Allah sebagaimana Engkau dekat dengan kami jadikanlah kami dekat dengan Engkau dimana saja kami berada. Ya Allah sebagaimana Engkau melihat, mendengar dan memerhatikan kami jadikanlah kami ini hamba-Mu yang sentiasa sedar akan penglihatan Engkau dan perhatian Engkau terhadap kami dan sentiasa bertakwa dalam penghidupan kami. Ya Allah sebagaimana Engkau sentiasa bersama dengan kami jadikanlah kami ini hamba-Mu yang sentiasa sedar akan kehadiran Engkau dalam penghidupan kami.

Ya Allah sebagaimana Engkau bersikap pemuruh terhadap kami jadikanlah kami ini hambaMu yang pemurah sebagaimana yang Engkau kehendaki. Ya Allah ya Tuhan kami sebagaimana Engkau sentiasa menyeru kami maka jadikanlah kami ini menyeru Engkau dan memohon pertolongan daripada Engkau.

Ya Allah ya Tuhan kami berikanlah kami ilmu yang bermanfaat, iman yang mendalam, rezeki yang halal, anak yang soleh, keturunan yang baik, perniagaan yang berjaya dan penghidupan yang penuh berkat.

Ya Allah ya Tuhan kami, jika tertulis suatu takdir yang tidak baik keatas kami, kami memohon supaya Engkau menukar takdir itu dengan suatu takdir yang baik kepada kami.

Ya Allah ya Tuhan kami Engkau saja yang mengetahui berapa lama lagi kami akan berada di dunia ini. Ya Allah jangan Engkau keluarkan kami ini dari dunia ini sehingga kami telah bersiap dengan sesiapnya, sehingga kami berjaya menunaikan tanggungjawab kami sebagai hamba Engkau dan khalifah Engkau di bumi ini. Ya Allah ya Tuhan kami selamatkan kami di dunia ini dan selamatkan kami di akhirat nanti.

Ya Allah berikan kami kekuatan kepada kami supaya dapat kami mengatasi angkara jahat musuh-musuh kami dari nafsu, syaitan, dunia dan manusia. Hidupkanlah kami dengan Islam dan matikanlah kami ini dengan Islam. Selamatkan iman kami daripada segala gangguan syaitan, semasa kami menghembuskan nafas yang terakhir. Akhirilah hayat kami ini ya Allah, dengan hosni khotimah dan dengan kalimah, la’ilah haillulah Muhammadul Rasulullah. Selamatkanlah kami semasa kami berada di dalam kubur. Jadikanlah kubur kami itu salah-satu taman dari taman-taman syurga. Dan jangan Engkau jadikan kubur kami itu salah satu lubang dari lubang-lubang neraka.

Ya Allah berilah kekuatan kepada kami supaya kami dapat menjawab semua soalan Mungkar dan Nangkir. Ya Allah selamatkan  kami semasa dunia ini dihancurkan. Ya Allah selamatkan kami semasa kami dibangkitkan semasa menuju Mashyar, selamatkan kami semasa kami berada di Padang Mashyar. Naungilah kami ini dengan naungan Al-Quran, naungan sedekah-sedekah kami, naungan Arash Engkau. Ampunilah dosa kami dan maafkanlah segala kesilapan kami dan segala kelemahan diri kami semasa kami dihisap di mahkamah Engkau. Hisabkanlah kami ini dengan hisap yang sedikit dan ringan. Berikanlah kami peluang untuk bertemu dengan Nabi kami Nabi Muhammad saw dan memperolehi syafaatnya.

Ya Allah jadikanlah kami ini hamba-Mu yang berjaya di dunia ini, berjaya di akhirat nanti, berjaya menerima keputusan amalan kami dengan tangan kanan dan berjaya minum minuman di kolam Nabi kami Nabi Muhammad saw. Ya Allah selamatkan kami semasa kami melalui Titian Siraat yang amat menakutkan kami, selamatkan kami dari neraka dan sebab-sebab yang membawa kami ke neraka. Ya Allah masukkan kami ini kedalam syurga Engkau dengan keampunan Engkau dan rahmat Engkau. Berikanlah kami peluang supaya dapat bertemu dengan Engkau dan melihat wajah Engkau serta mencapai keredaan Engkau sebagaimana yang Engkau janjikan kepada kami. La’haw lawala kuwata illa billah hil alil lil azim.

Ya Allah perkenankan segala permohonan kami, mustajabkanlah doa kami, selesaikanlah segala masalah kami, bayarkanlah segala hutang kami, sembuhkanlah segala penyakit kami, kuatkanlah segala kelemahan kami, sempurnakan segala kekurangan kami, tunaikan hajat-hajat kami, berkatilah anak cucu kami, jayakanlah usaha dan perniagaan kami, satukanlah hati-hati kami, menangkanlah perjuangan kami dengan berkat Nabi kami Nabi Muhammad saw, dengan keramat Al-Quran al-kareem dan dengan berkat amalan kami yang paling ikhlas.

Rabbana atina fitdunya hassanah….. azar bannar. Wassalallah … Saidina Muhammad …..waala alihi … ajmain, walhamdullilah hirabillalamin. Wassalam mualaikum warahmattulah hitaala … wabarokatuh.

Rujukan : Doa Ust YB Muhammad Mustafa selepas kuliah tafsir

About these ads

August 15, 2010 - Posted by | Amalan, Doa, harta rohani

1 Comment »

  1. [...] Rujukan : Doa Ust YB Muhammad Mustafa selepas kuliah tafsir dari http://azman51.wordpress.com/2010/08/15/contoh-doa-yang-baik/ [...]

    Pingback by Hidup ini memang payah.. » Blog Archive » Just to update few words | April 12, 2011 | Reply


Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: